آموزش موسیقی کودکان

بیست سال سابقه آموزش و نویسنده پنجاه جلد کتاب آموزشی کودکان و نویسنده کتاب آموزش موسیقی

سوالات متداول

1399/4/27 21:09
948 بازدید
اشتراک گذاری

آموزش موسیقی را از چه زمانی آغاز کنیم ؟

کودک شما باید دست‌کم شمارش اعداد تا 10 را آموخته باشد و بتواند برای 10 تا 15 دقیقه، روی درس تمرکز کند. بنابراین بهتر است اولین سعی جدی شما برای آموش موسیقی به کودکان زودتر از پنج وشش سالگی نباشد؛ چون بیش‌تر بچه‌ها، اراده و استعداد لازم برای یادگیری را تا قبل از این سن ندارند. اگر آموزش را خیلی زود شروع کنید، روند یادگیری، خسته‌کننده، آهسته و آزار دهنده خواهد بود . بچه‌های هفت سال به بالا، نتیجه تلاش‌شان را زودتر می‌بینند.

کلاس های خصوصی بهتر است یا کلاس های گروهی؟

برای کودکان در ابتدای کار کلاس های گروهی مناسب تر است . زیرا انرژی این کلاس ها بیشتر بوده و کودک کمتر خسته می شود . تعامل گروهی و رقابت سالم و رعایت نوبت را یاد می گیرند .  والدین باید آگاه باشند که کودک آنان باید بسیاری از مفاهیم را در گروه بیاموزد. در کار گروهی ممکن است رسیدن به هدف کمی طولانی تر باشد اما، فوایدی که برای کودکان دارد، در کلاس های انفرادی قابل دسترسی نیست.

فرزند من قبلا آموزش دیده چرا باید در کلاس گروهی همگانی شرکت داشته باشد ؟

این کلاس ها برای تمامی شاگردان یک کلاس است .  اگر تعداد این هنرجویان زیاد باشد ما آنها را به ترم های بالاتر منتقل می کنیم . اما اگر تعداد محدود باشد ، چنین امکانی نداریم . لازم به ذکر است که تکرار مطالب برای آنها نه تنها ضرر ندارد ، بلکه بسیار مفید هم هست . ما سعی می کنیم  از این هنر جویان در اجراهای گروهی ،  تخصصی تر استفاده کنیم .

مدت آموزش یک دوره کامل کلاس های گروهی چقدر است ؟

یک دوره کامل آموزش ما که شامل تئوری موسیقی ویژه کودکان ، نواختن بلز ، نواختن فلوت است پنج ترم سه ماهه می باشد . اما در کلاس های همگانی که ما هنر جویان را برای یک سال تحصیلی در اختیار داریم ، این مدت تنها نه ماه است . در این نه ماه کودکان تئوری موسیقی ویژه کودکان را کامل کرده و ساز بلز می نوازند .

با توجه به کوتاهتر بودن دوره ،آیا سواد موسیقی این هنر جویان کمتر از بقیه است ؟

هدف کار همه اساتید این فن یکی است اما روش های رسیدن به این هدف متفاوت است . دوره طولانی از این نظر که بچه ها فرصت کافی دارند تا با بازی و آرام آرام مطالب را بیاموزند بسیار عالی است اما طولانی بودن این دوره ها گاهی باعث خستگی و دلسردی هنرجو و یا اولیا آنها می شود . تعداد آهنگ هایی که کودکان در طول دوره می نوازند بیشتر است  که این به تسلط هنرجو کمک می کند . اما این را هم باید در نظر داشت که این عزیزان بعد از مدتی که ساز تخصصی می نوازند ، فلوت و بلز را فراموش کرده و آنچه برای آنها می ماند ، تئوری موسیقی است . البته این نظر و تجربه شخصی من  است . بنابراین اگر منظور از سواد موسیقی تعداد آهنگ با بلز و فلوت است، تعداد آهنگ های ما کمتر است . اما اگر منظور درک تئوری موسیقی است ، خیر نه تنها کمتر نیست شاید بیشتر هم باشد .

.

آیا بچه می توانند بدون گذراندن آموزش موسیقی با روش ارف آموزش ساز تخصصی را شروع کنند ؟

این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود . زیرا شروع کار با ساز به اندازه کافی برای کودکان سخت است . واگر قرار باشد تئوری موسیقی با آن همراه شود ، باعث خستگی و دلسردی هنرجو می شود . وامکان این که در نیمه راه آموزش را رها کند زیاد است . فشار آوردن به کودکان صحیح نیست .

طول دوره ساز تخصصی چقدر است ؟

آموزش ساز زمان خاص ندارد . همیشه مطلبی برای یاد گرفتن هست . اما آشنایی با ساز و دوره مقدماتی حدود یک سال است .

آیا فرزند من استعداد کافی برای یادگیری ساز را دارد ؟

در آموزش موسیقی حرف اول را تمرین می زند . ما هنرجویانی داشتیم که با پشتکار و تمرین مستمر خیلی پیشرفت بهتری از هنرجویانی داشتند که با استعداد بودند ولی تمرین آنها کم بود .

آیا برای شروع آموزش حتما ساز لازم است ؟

بله . هنرجو باید ساز داشته باشد تا بتواند تمرین کند .

من که با موسیقی آشنا نیستم چطور به فرزندم کمک کنم ؟

شما می توانید از اموزش هاي مجازي معلم كودك خود باشيم استفاده كنيد 

برای آموزش موسیقی و ساز حتما باید از اساتید کودکان استفاده کرد ؟

ترجیحا بله . زیرا روش های آموزش به کودکان کاملا از بزرگسالان متفاوت است . کودکان با شعر و داستان و بازی یاد می گیرند .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)